Svar: Grød og pasning

31. maj 2011

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Jeanne

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at I er kommet rigtig god igang med skemaden og faktisk lyder det som om at din dreng spiser meget store portioner, hvis han kan spise ca. 2 dl. hver gang...

Jeg vil derfor foreslå dig at du allerede nu begynder at give han skemad 3 gange dagligt - men at du skærer mængden ned, så han ikke får mere end 3/4 til max 1 dl. af gangen, vand af kop og så ammes 6 gange dagligt ved siden af dette.

Jeg vil anbefale at du stopper mængden af skemad, at det er dig der styrer, hvor meget han får og at du holder lidt igen, også selvom han åbner munden og bare tager imod. Det er vigtigt netop for at sikre ham mælk nok.

Det er rigtig flot at han allerede sover igennem om natten, men netop i takt med at skemaden om dagen fylder mere og mere, er det ekstra vigtigt at sikre hans mælke- og væskebehov som stadig er meget stort. Derfor vil jeg anbefale at du bibeholder amning sen aften, gerne inden du selv går i seng, hvor han kan lægges til brystet og fylde sig op og derefter sove videre. Du kan også vælge at amme ham kl. 01, hvor han vågner af sig selv, men det kunne måske være praktisk, hvis han ville ammes inden du selv går i seng, så du derefter måske slipper helt for at skulle op ... :)

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 07: 3/4 til max 1 dl. grød, evt. med lidt frugtmos for variation, vand af kop.

Ammes og puttes til første lur ca kl 8.30

Frokost 11: 3/4 dl grøntsagsmos eller grød (anden type end om morgenen), vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 12 som ...

Annonce

... nu

Eftermiddag 15.30: Ammes og puttes til dagens 3 lur

Aften 18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 20

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes

Som du kan se følger planen en helt fast rytme, hvor han som udgangspunkt tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og ammes inden han skal sove næste lur. På den måde får han både den mængde mad og mængde mælk som han har behov for. Det er vigtigt at han fortsat ammes 6 gange i døgnet og det er vigtigt at skemaden holdes på et niveau, hvor han stadig vil have brystet - han må ikke spise så stor en mængde grød eller mos, at han afviser brystet :)

Når han skal passes kan mormor følge sammen plan og kan så give ham flaske, der hvor du normalt ville amme. Det er meget fint at I lader mormor passe hos jer, så han er hjemme hvor han kender seng, puslebord osv. og derfor er mere tryg, når nu hun skal tage over. Det er også rigtig godt, at mormor kommer på besøg jævnligt det næste stykke tid og at du prøver at lade hende skifte, give mad osv. imens du er ved siden af. Både så din dreng mærker at det er okay, du er helt tryg ved at det er mormor, men også så hun ved hvordan du plejer at gøre og kan gøre nogenlunde som han kender og derved er tryg ved.

Jo mere I er sammen med bedsteforældrene, jo mere I ses i hverdagen, jo mere fortrolig vil han naturligt blive med dem og de med ham. Man kan ikke sætte tid på, hvor meget man skal være sammen, men det er naturligt at jo bedre de lærer hinanden at kende, jo mere trygge vil de hver især være ved situationen, og jo lettere vil det være for alle, når han skal passes :)

Fortsat held og lykke og god fornøjelse!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor